Nadciśnienie, tachykardia

Masz nadciśnienie i wysokie tętno? Niepokoi cię stan zdrowia twojego układu krążenia? Czy twoje serce bije nieregularnie?

butejko.pl - Nadciśnienie, choroby serca

  • Czy często doświadczasz palpitacji serca?
  • Czy czujesz ucisk w klatce piersiowej w czasie wysiłku fizycznego?
  • Czy po ćwiczeniach twój oddech długo się uspokaja?

NADCIŚNIENIE, TACHYKARDIA

Ćwiczenia oddechowe Butejko (Buteyko) to doskonały sposób na zwiększenie poziomu tlenku azotu. Gaz ten stanowi skuteczną obronę przed zwężeniem naczyń krwionośnych i naturalnie obniża ciśnienie krwi, zapobiegając chorobom sercowo – naczyniowym.

Tlenek azotu (NO), który czasem określany jako „cząsteczka życia”, jest produkowany w naczyniach krwionośnych w  i zatokach przynosowych. Działanie NO polega na:

  • zmniejszeniu „lepkości” ścian naczyń krwionośnych. Umożliwia to swobodny przepływ krwi i zapobiega gromadzeniu się złogów tłuszczu i cholesterolu.
  • rozluźnieniu mięśni gładkich, co umożliwia rozszerzenie naczyń krwionośnych.

Kiedy naczynia krwionośne są rozszerzone, krew może swobodnie przepływać w organizmie, co pozwala na utrzymanie jej prawidłowego ciśnienia. Bez tlenku azotu zwiększa się „lepkość” ścian naczyń krwionośnych, przez co odkładają się w nich złogi tłuszczowe, prowadząc do ograniczenia przepływu krwi. Blokada ta zwiększa ciśnienie krwi, gdyż serce zmuszone jest wówczas do wytężonego pompowania krwi w ciele, co z kolei zmniejsza dotlenienie serca, wywołując bóle klatki piersiowej i inne objawy naczyniowo – sercowe. Jeśli złogi tłuszczu będą się swobodnie gromadzić mogą po pewnym czasie zacząć się kruszyć i przemieszczać ze ścian naczyń krwionośnych tworząc skrzep. Skrzepy te mogą wywołać katastrofalne skutki jeśli zablokują naczynia krwionośne doprowadzające krew do mózgu czy serca. Jeśli organy te zostaną pozbawione dostępu tlenu może mieć miejsce atak serca lub wylew.

Poza podniesieniem poziomu tlenku azotu w organizmie trening oddechowy Butejko przyczynia się także do relaksacji umysłu, aktywując układ parasympatyczny w ciele i obniżając skurczowe i rozkurczowe ciśnienie krwi, tętno i częstotliwość oddechów. Dzieje się tak bez stosowania leków czy interwencji medycznej. Ćwiczenia powolnego i zredukowanego oddychania są bardzo skuteczne w redukowaniu wysokiego ciśnienia, stresu i niepokoju.

Badanie opublikowane w dzienniku medycznym Hypertension Research* wykazało, że osoby z wysokim ciśnieniem doświadczają silniejszej reakcji na stres. Wzięło w nim udział 115 osób, które poddano takim zadaniom jak: obliczenia arytmetyczne w głowie, myślenie o czymś nieprzyjemnym, wpatrywanie się w jeden punkt i łapanie spadającego przedmiotu. U badanych z wysokim ciśnieniem krwi w wyniku tych aktywności wystąpił o wiele większy wzrost częstotliwości oddechu, podniesienie ciśnienia skurczowego i rozkurczowego w porównaniu z osobami z niższym ciśnieniem. Ponieważ stres jest ogromnym czynnikiem podnoszącym ciśnienie, a osoby z wysokim ciśnieniem wykazują silniejszą reakcję na stresujące wydarzenia, każdy kto ma wyższe ciśnienie powinien zainteresować się treningiem oddechowym metody Butejki (Buteyko), by obniżyć ciśnienie krwi, poziom stresu i uniknąć komplikacji zdrowotnych.

*Chang, Nitric Oxide, the Mighty Molecule: Its Benefits for Your Health and Well-Being. 1st ed. Mind Society; 2012. str.64-65.

Zapisz się na kurs metody Butejki (Buteyko) on – line i naucz się jak:

  • zmniejszyć objętość oddechową
  • permanentnie przestawić się na oddychanie nosem
  • budzić się rano mając wypoczęte ciało i jasny umysł
  • mieć regenerujący sen
  •  mieć więcej energii w ciągu dnia