Zwiększenie wydolności fizycznej

Jak dzięki prawidłowemu oddychaniu naturalnie poprawić swoją kondycję, mniej obciążać serce i podnieść próg tlenowy?

butejko.pl - zwiększenie wydolności fizycznej

  • Czy chciałbyś mieć kontrolę nad oddechem podczas ćwiczeń fizycznych?
  • Czy chciałbyś podnieść swój próg tlenowy i metaboliczny?
  • Czy chciałbyś ćwiczyć w bardziej wydajny sposób?

ZWIĘKSZENIE WYDOLNOŚCI

Prawidłowe oddychanie jest kluczem do zwiększenia sprawności, siły mięśni i wytrzymałości sportowej.

Dr Michael Yessis

Ogólny poziom sprawności i osiągnięć sportowych jest ograniczony przez płuca- nie przez nogi, ramiona czy nawet umysł. Każdy kto regularnie wykonuje ćwiczenia fizyczne wie, że to odczucie braku powietrza w czasie aktywności sportowych, a nie zmęczenie mięśni dyktuje intensywność ćwiczeń. Dlatego też u podstaw satysfakcji z ćwiczeń fizycznych i poprawienia wyników sportowych leży zoptymalizowanie oddechu.

Zarówno badania naukowe jak i doświadczenie tysięcy osób praktykujących metodę Butejki pokazują wpływ oddechu na wyniki sportowe. Problem polega na tym, że poprawne oddychanie , które powinno nam towarzyszyć od momentu urodzenia, jest niezwykle wymagające w nowoczesnym społeczeństwie. Zakładamy, że ciało odruchowo wie, ile potrzebuje powietrza. Niestety dzieje się inaczej. Przez setki lat tak dramatycznie zmieniliśmy środowisko naturalne i nasz sposób funkcjonowania, że wielu z nas zapomniało o wrodzonym sposobie oddychania. Proces oddychania został wypaczony przez chroniczny stres, siedzący tryb życia, niezdrową dietę, przegrzane domy i brak ruchu. Wszystkie te czynniki przyczyniają się do kiepskich nawyków oddechowych, które z kolei wywołują ospałość, przybieranie na wadze, problemy ze snem, choroby oddechowe i sercowe.

Odpowiednie oddychanie prowadzi do lepszego dotlenienia mięśni, mniejszego zmęczenia po treningu, naturalnie niższego pulsu, szybszego czasu regeneracji.

ODDYCHANIE PRZEZ NOS

Jednym z podstawowych elementów treningu oddechowego jest nauczenie się oddychania przez nos, tak jak wymyśliła to natura. Oddychanie przez nos obniża puls o około 10-15% w porównaniu z oddychaniem przez usta. Również czas regeneracji po wysiłu jest o wiele krótszy kiedy oddychamy przez nos.

Plemię Tarahumara w Meksyku, którego członkowie zawsze oddychają przez nos, biegają po kilkadziesiąt kilometrów dziennie, a ich puls po przebiegnięciu dystansu maratonu wynosił zaledwie 130 uderzeń na minutę.

Antropolog Wade Davis badał rdzenne plemiona Płd. Ameryki – podczas pogoni za zwierzyną, która mogła trwać nawet kilka dni, myśliwi nigdy nie oddychali przez usta.

Scott Jurek, wielokrotny ultramaratończyk, w  książce „Jedz i biegaj” pisze, że oddycha przez nos podczas biegania, gdyż obniża to jego puls i wspomaga aktywność mózgu.

Sanya Richard-Ross na Olimpiadzie w Londynie w 2012 r, zwyciężczyni biegu na 400m, cały dystans przebiegła z zamkniętymi ustami. Cierpiałą na chorobę Behceta (układowe zapalenie naczyń małych, średnich i dużych, które współistnieje z bolesnymi owrzodzeniami skóry oraz błon śluzowych narządów płciowych i jamy ustnej, a także z zajęciem procesem chorobowym różnych narządów (stawy, oczy, układ nerwowy, przewód pokarmowy). Po kilku latach gdy nauczyła się oddychać metodą Butejki choroba ustąpiła a lekarze skomentowali ten fakt błędną diagnozą.

Więcej informacji znajdziesz w książce P.McKeown „Oxygen advantage”.

Zapisz się na kurs metody Butejki (Buteyko) dla sportowców on – line i naucz się jak:

  • naturalnie poprawić swoją kondycję
  • symulować trening wysokogórski
  • poprawić skupienie
  • mieć spokojniejszy oddech i tętno po treningu
  • podnieść próg tlenowy i mleczanowy
  • mniej obciążać serce i układ oddechowy podczas treningu
  • wzmocnić swoją przeponę