Podstawy metody Butejki/Buteyko

Jeśli potrafisz kontrolować i korygować swój oddech, da ci to ogromne korzyści. Jeśli popełnisz błędy, będzie to jak Czarnobyl dla twojego ciała. Oddychanie jest porównywalne do energii atomowej.

K.P. Butejko/ Buteyko

Prof. Konstantin Pavlovich Buteyko

Prof. Konstantyn Pawłowicz Butejko/ Buteyko był cenionym, rosyjskim lekarzem. Opisał on nową jednostkę chorobową, którą nazwał chorobą głębokiego oddychania. Odkrył on, iż główną przyczyną wielu schorzeń jest nadmierne oddychanie, czyli hiperwentylacja. Prof. Butejko/ Buteyko wysunął tezę, że większość ludzi oddycha większa objętością oddechową niż nakazują parametry fizjologiczne, czyli ponad 3-5 litrów na minutę. U jednych zjawisko hiperwentylacji jest bardzo widoczne (przy braniu od 10-20 litrów powietrza na minutę), u innych choroba nadmiernego oddychania ma postać ukrytej hiperwentylacji. Oddychają oni wówczas objętością od 5-10 litrów na minutę. W obu przypadkach hiperwentylacja może prowadzić do szeregu stanów chorobowych, tylko u osób z ukryta hiperwentylacją  choroby rozwijają się powoli przez wiele lat.

Zdrowy oddech

Zdrowy oddech jest niesłyszalny, niewidoczny, przeponowy, spokojny, regularny, ZAWSZE przez nos. Jeśli zauważysz u siebie jedną lub więcej z poniższych cech, prawdopodobnie oddychasz nadmiernie:

    • oddychanie przez usta
    • głośny oddech w trakcie odpoczynku
    • regularne wzdychanie – częste pociąganie nosem
    • nieregularny oddech
    • bezdech
    • branie dużych oddechów podczas rozmawiania
    • ziewanie z nabieraniem głębokich oddechów
    • widoczne ruchy górnej części klatki piersiowej podczas oddychania
    • wytężone oddychanie
    • ciężki oddech w nocy

Przyjrzyj się poniższej tabeli by zrozumieć czym ciężki oddech różni się od zdrowego:

Ciężki oddech

Zdrowy oddech

przez usta wdech i wydech przez nos
szybki powolny
nieregularny regularny
głośny niesłyszalny
wyraźne ruchy oddechowe niewidoczny, delikatny
duże ruchy klatki piersiowej przeponowy
częste wzdychanie nie występuje
częste ziewanie ziewanie z zamkniętymi ustami
duże oddechy podczas rozmowy spokojny oddech podczas rozmowy
bezdech nocny łagodny oddech w nocy
częste pociąganie nosem nie występuje
Skąd bierze się hiperwentylacja?
    1. Przekonanie, że głębokie oddychanie jest zdrowe
    2. Stres wywołany zarówno przez pozytywne jak i negatywne emocje
    3. Przejadanie się
    4. Brak regularnych ćwiczeń
    5. Nadmiar snu
    6. Przebywanie w przegrzanych pomieszczeniach
    7. Skażenie środowiska
Co się dzieje, gdy nadmiernie oddychamy?

Ludzki organizm by optymalnie funkcjonować musi mieć odpowiedni poziom CO2 w pęcherzykach płucnych. Poprzez nadmierne oddychanie, tracimy ten cenny gaz. Kiedy poziom dwutlenku węgla znajduje się poniżej normy następuje w organizmie chemiczna reakcja (efekt Bohra), której rezultatem jest utrudnione przenikanie tlenu z krwi do tkanek. W rezultacie tkanki cierpią na głód tlenowy. Organizm próbując bronić przed utratą CO2 bronić, włącza do akcji takie systemy obronne jak:

    1. Skurcz pęcherzyków płucnych i dróg oddechowych
    2. Zwiększone wydzielanie śluzu i flegmy
    3. Obrzęk tkanki śluzowej i przewodów płucnych
    4. Wzrost produkcji cholesterolu w wątrobie

Ponadto niedobór CO2 w organizmie człowieka wpływa na nadmierne pobudzenie układu nerwowego, przyczyniając się do odczuwania ciągłego napięcia, drażliwości, bezsenności, bezpodstawnej podejrzliwość, strachu, podwyższonego stresu, napadów paniki i chorób psychicznych.  Niski poziom CO2 (hipokapnia) może też powodować między innymi: skurcze serca, wysokie lub zbyt niskie ciśnienie krwi, omdlenia z drgawkami, astmę, chorobę wieńcową, nadciśnienie tętnicze, padaczkę oraz szereg powikłań jak na przykład zawał serca, udar mózgu. Stąd nasuwa się prosty wniosek, że choroba głębokiego oddychanie jest głównym czynnikiem przedwczesnej starości, kalectwa i umieralności.

Jak nauczyć się zdrowo oddychać – metoda Butejki/Buteyko.

Głównym założeniem metody Butejki/ Buteyko jest zmniejszanie objętości oddechowej. Dzięki tej metodzie nauczysz się stopniowo zmniejszać głębokość oddechu w celu ograniczenia ilości wdychanego powietrza. W ten sposób podniesiesz poziom stężenia CO2 w ciele i odwrócisz zmiany chorobowe wynikłe z głodu tlenowego (hipoksji) w komórkach, a twoje ciało wróci do równowagi fizjologicznej. Metoda Butejki/Buteyko pozwoli ci podnieść jakość życia, przywróci ci zdrowie, witalność, większą sprawność fizyczna oraz uwolni cię od konieczności zażywania wielu leków.

Przeczytaj o efektach metody Butejki/ Buteyko oraz chorobach wynikających z hiperwentylacji.