Zdrowe ciało

Czy astma i alergie obniżają jakość twojego życia?

Czy doskwiera ci przewlekły katar i ciągle zatkany nos?

Masz polipy w nosie? 

 

butejko_pl_astma_alergie_niezyt nosa_polipy

  • Czy towarzyszy ci świszczący oddech?
  • Czy miewasz duszności po wysiłku fizycznym lub intensywnym śmiechu?
  • Czy masz dość zażywania leków?
Metoda Butejki to sposób na astmę

„Głośne i głębokie” oddychanie astmatyka zawsze było uważane za efekt choroby. Nikt nie mógł nawet podejrzewać, że „głęboki oddech” jest przyczyną astmy oskrzelowej, a zwiększona głębokość oddechu może prowokować pojawienie się objawów choroby.

prof. Konstantyn Butejko

 

U podstaw teorii metody Butejki leży twierdzenie, że podstawową przyczyną astmy jest nawykowa i ukryta przesadna intensywność oddychania (wciąganie zbyt dużej ilości powietrza podczas oddychania). Ważnym czynnikiem, który poważnie wpływa na zakłócenie normalnego procesu oddychania jest tak zwany oddech przesadny lub inaczej hiperwentylacja (przewentylowane). Oznacza to wdychanie zbyt dużej ilości powietrza w stosunku do potrzeb ciała i jednocześnie zbyt gwałtowne wydychanie dwutlenku węgla, w wyniku czego płuca nie są zdolne do utrzymania właściwego poziomu dwutlenku węgla (CO2) w pęcherzykach. Kiedy poziom CO2 obniża się w wyniku nadmiernego oddychania, następuje chemiczna reakcja, której rezultatem jest utrudnione przenikanie tlenu z krwi do tkanek ciała. W rezultacie tkanki cierpią z powodu głodu tlenowego, mimo iż krew jest bogata w tlen, Tkanki cierpiące na niedostatek tlenu nie mogą być zdrowe – występuje podrażnienie i mięśnie gładkie reagują skurczem. Mięśnie gładkie oplatają nasze drogi oddechowe, naczynia krwionośne, arterie i żyły, stanowią także część ścianek jelit.

Nadmierne oddychanie uruchamia mechanizmy obronne

Głód tlenowy w przypadku istotnych dla życia organów, takich jak na przykład mózg, powoduje pobudzenie w nim ośrodków oddychania i wytworzenie stanu stymulacji oddychania. To z kolei powoduje jeszcze większe przyspieszenie oddechu, którego następstwem jest odczucie tak zwanego „krótkiego oddechu” u osoby, która już i tak oddycha zbyt głęboko. Osoba ta jeszcze bardziej pogłębia oddech, wytwarzając w ten sposób stan biednego kola, ponieważ wydycha coraz więcej CO2. Taki przesadny oddech (hiperwentylacja) prowadzi do takich mechanizmów obronnych organizmu, jak:

  • spazmatyczny skurcz dróg oddechowych,
  • produkcja śluzu w klatce piersiowej, nosie, gardle i uszach
  • stan zapalny (obrzęk) ścianek oskrzeli.

 

sposob-na-astme-butejko-pl

Trening oddechowy Butejko polega kontrolowaniu ilości powietrza, którą się wdycha, dzięki czemu następuje ograniczenie ataków astmy, stopniowa poprawa zdrowia, zmniejszenie ilości zażywanych leków, aż do ich całkowitego odstawienia (za zgodą lekarza).

Obecnie istnieje 19 badań klinicznych potwierdzających skuteczność metody Butejko/ Butejki w radzeniu sobie z astmą.

Metoda Butejki to sposób na alergie i nieżyt nosa

Prof. Butejko odkrył, że alergie i katar sienny cofają się, kiedy pauza kontrolna jest stabilna i wynosi przynajmniej 35 sekund. Kiedy pauza kontrolna wynosi ponad 20 sekund i powoli wzrasta, alergie mają coraz łagodniejszy przebieg.

Główną przyczyną alergii jest niedobór dwutlenku węgla wynikający z nadmiernego oddychania, co powoduje zwiększenie poziomu histaminy w organizmie. Histamina jest substancją wydzielaną przez komórki tuczne podczas wystawienia na alergen. Substancja ta powoduje obrzęk, miejscowe zapalenie i zwężenie oskrzelików. Jest to szczególnie szkodliwe dla osób z katarem siennym (nieżytem nosa) i astmą, gdyż prowadzi do ataków kichania, świszczącego oddechu, kaszlu oraz przyczynia się do powstania błędnego koła nadmiernego oddychania.

Nadmierne oddychanie zaburza także równowagę kwasowo- zasadowa w organizmie. Dwutlenek węgla ma odczyn kwasowy, więc przy hiperwentylacji pH przechyla się w stronę zasadową. Ta zmiana wywołuje wiele zaburzeń w metabolizmie ciała, między innymi przyczyniając się do reakcji alergicznych.

Oddychanie nosem – podstawa zdrowia

Metoda Butejki została tak opracowana, by zmniejszyć objętość oddechową i przywrócić oddech do jego fizjologicznej normy.  W wyniku tego układ odpornościowy się wzmacnia, a alergie się cofają.

nieżyt-nosa-alergie-butejko-pl

Jednym z jej podstawowych elementów jest także całkowite przestawienie się na oddychanie nosem. Dzięki ćwiczeniom na odetkanie nosa oraz zmniejszeniu objętości oddechowej osoby chore na nieżty nosa i alergie odczuwają ogromną ulgę. Dowodzi tego badanie przeprowadzone w szpitalu w Limerick na wydziale otolaryngologicznym, które miało na celu określić skuteczność metody Buteyko w przypadku nieżytu nosa i astmy. Wyniki wykazały 75-80% poprawę w drożności nosa, które utrzymały się przez 3 miesiące do czaus badania kontrolnego o ile pacjenci wykonywali zalecone im ćwiczenia oddechowe.*

*Professor John Fenton. (Limerick Regional ENT) Preliminary results. Email to: Patrick McKeown, 2006


zamknij usta sposob na astme

 

 

Doskonałym początkiem drogi ku wolności od astmy i nieżytów nosa jest książka byłego astmatyka, a obecnie czołowego nauczyciele metody Butejki pt. “Zamknij usta” P. McKeown. Zawiera ona przystępnie opisaną teorię i podstawowe ćwiczenia, dzięki którym można zacząć odzyskiwać kontrolę nad chorobą. Dzięki temu możesz być po kilku miesiącach praktyki ostatecznie wolny od leków.

 

 


Jestem pod wrażeniem metody Butejki. Odkąd zacząłem zwracać uwagę na mój oddech mam więcej energii, jestem spokojniejszy, mniej się męczę. Moja pauza kontrolna wynosi 30 sekund, nie doświadczam już żadnych symptomów astmy i od kilku miesięcy nie korzystam z inhalatorów ratunkowych.

Bartek

Poprzez spokojne oddychanie mniejszą objętością oddechową oraz przez nos:
  • wprowadzisz mniej alergenów do ciała, co przyniesie ci to natychmiastową ulgę ( zwłaszcza jeśli cierpisz na katar sienny), gdyż będziesz wdychał mniej cząsteczek pyłku przy każdym wdechu
  • odciążysz swój układ odpornościowy, przez co reakcja alergiczna się zmniejszy
  • nauczysz się oddychać przez nos, co zwiększy twoją obronę przed alergenami znajdującymi się w powietrzu.

 

Masz nadciśnienie i wysokie tętno?

Niepokoi cię stan zdrowia twojego układu krążenia?

Czy twoje serce bije nieregularnie?

butejko_pl_nadcisnienie_tachykardia

  • Czy często doświadczasz palpitacji serca?
  • Czy czujesz ucisk w klatce piersiowej w czasie wysiłku fizycznego?
  • Czy po ćwiczeniach twój oddech długo się uspokaja?

NADCIŚNIENIE, TACHYKARDIA

Ćwiczenia oddechowe Butejko (Buteyko) to doskonały sposób na zwiększenie poziomu tlenku azotu. Gaz ten stanowi skuteczną obronę przed zwężeniem naczyń krwionośnych i naturalnie obniża ciśnienie krwi, zapobiegając chorobom sercowo – naczyniowym.

Tlenek azotu (NO), który czasem określany jako „cząsteczka życia”, jest produkowany w naczyniach krwionośnych w  i zatokach przynosowych. Działanie NO polega na:

  • zmniejszeniu „lepkości” ścian naczyń krwionośnych. Umożliwia to swobodny przepływ krwi i zapobiega gromadzeniu się złogów tłuszczu i cholesterolu.
  • rozluźnieniu mięśni gładkich, co umożliwia rozszerzenie naczyń krwionośnych.

Kiedy naczynia krwionośne są rozszerzone, krew może swobodnie przepływać w organizmie, co pozwala na utrzymanie jej prawidłowego ciśnienia. Bez tlenku azotu zwiększa się „lepkość” ścian naczyń krwionośnych, przez co odkładają się w nich złogi tłuszczowe, prowadząc do ograniczenia przepływu krwi. Blokada ta zwiększa ciśnienie krwi, gdyż serce zmuszone jest wówczas do wytężonego pompowania krwi w ciele, co z kolei zmniejsza dotlenienie serca, wywołując bóle klatki piersiowej i inne objawy naczyniowo – sercowe. Jeśli złogi tłuszczu będą się swobodnie gromadzić mogą po pewnym czasie zacząć się kruszyć i przemieszczać ze ścian naczyń krwionośnych tworząc skrzep. Skrzepy te mogą wywołać katastrofalne skutki jeśli zablokują naczynia krwionośne doprowadzające krew do mózgu czy serca. Jeśli organy te zostaną pozbawione dostępu tlenu może mieć miejsce atak serca lub wylew.

Poza podniesieniem poziomu tlenku azotu w organizmie trening oddechowy Butejko przyczynia się także do relaksacji umysłu, aktywując układ parasympatyczny w ciele i obniżając skurczowe i rozkurczowe ciśnienie krwi, tętno i częstotliwość oddechów. Dzieje się tak bez stosowania leków czy interwencji medycznej. Ćwiczenia powolnego i zredukowanego oddychania są bardzo skuteczne w redukowaniu wysokiego ciśnienia, stresu i niepokoju.

Badanie opublikowane w dzienniku medycznym Hypertension Research* wykazało, że osoby z wysokim ciśnieniem doświadczają silniejszej reakcji na stres. Wzięło w nim udział 115 osób, które poddano takim zadaniom jak: obliczenia arytmetyczne w głowie, myślenie o czymś nieprzyjemnym, wpatrywanie się w jeden punkt i łapanie spadającego przedmiotu. U badanych z wysokim ciśnieniem krwi w wyniku tych aktywności wystąpił o wiele większy wzrost częstotliwości oddechu, podniesienie ciśnienia skurczowego i rozkurczowego w porównaniu z osobami z niższym ciśnieniem. Ponieważ stres jest ogromnym czynnikiem podnoszącym ciśnienie, a osoby z wysokim ciśnieniem wykazują silniejszą reakcję na stresujące wydarzenia, każdy kto ma wyższe ciśnienie powinien zainteresować się treningiem oddechowym metody Butejki (Buteyko), by obniżyć ciśnienie krwi, poziom stresu i uniknąć komplikacji zdrowotnych.

*Chang, Nitric Oxide, the Mighty Molecule: Its Benefits for Your Health and Well-Being. 1st ed. Mind Society; 2012. str.64-65.

Zapisz się na kurs metody Butejki (Buteyko) on – line i naucz się jak:

  • zmniejszyć objętość oddechową
  • permanentnie przestawić się na oddychanie nosem
  • budzić się rano mając wypoczęte ciało i jasny umysł
  • mieć regenerujący sen
  •  mieć więcej energii w ciągu dnia

 

Jak dzięki prawidłowemu oddychaniu naturalnie poprawić swoją kondycję, mniej obciążać serce i podnieść próg tlenowy?

 

Butejko_pl_poprawa_wynikow_sportowych

  • Czy chciałbyś mieć kontrolę nad oddechem podczas ćwiczeń fizycznych?
  • Czy chciałbyś podnieść swój próg tlenowy i metaboliczny?
  • Czy chciałbyś ćwiczyć w bardziej wydajny sposób?

ZWIĘKSZENIE WYDOLNOŚCI

Prawidłowe oddychanie jest kluczem do zwiększenia sprawności, siły mięśni i wytrzymałości sportowej.

Dr Michael Yessis

W świecie sportu krąży wiele mitów, z którymi ciężko czasem walczyć. Jednym z nich jest oddychanie w czasie treningu. Część osób sądzi, że aby bardziej natlenić krew trzeba brać głębokie oddechy, tymczasem poziom nasycenia tlenem krwi, u każdego zdrowego człowieka wynosi miedzy 95-99% więc próby poprawy tej wartości głębokim oddechem są nie tyle nie efektywne co wręcz szkodliwe.  

Zarówno badania naukowe jak i doświadczenie tysięcy osób praktykujących metodę Butejki pokazują wpływ oddechu na wyniki sportowe. Problem polega na tym, że poprawne oddychanie, które powinno nam towarzyszyć od momentu urodzenia, jest niezwykle wymagające w nowoczesnym społeczeństwie. Zakładamy, że ciało odruchowo wie, ile potrzebuje powietrza. Niestety dzieje się inaczej. Przez setki lat tak dramatycznie zmieniliśmy środowisko naturalne i nasz sposób funkcjonowania, że wielu z nas zapomniało o wrodzonym sposobie oddychania. Proces oddychania został wypaczony przez chroniczny stres, siedzący tryb życia, niezdrową dietę, przegrzane domy i brak ruchu. Wszystkie te czynniki przyczyniają się do kiepskich nawyków oddechowych, które z kolei wywołują ospałość, przybieranie na wadze, problemy ze snem, choroby oddechowe i sercowe.

Przy intensywnych aktywnościach typu kardio to często płuca, a nie nogi, ramiona czy nawet umysł decyduje o naszej wydolności. Każdy kto regularnie wykonuje ćwiczenia fizyczne wie, że to odczucie braku powietrza w czasie aktywności sportowych, a nie zmęczenie mięśni dyktuje intensywność ćwiczeń. Dlatego też u podstaw satysfakcji z ruchu i poprawienia wyników sportowych leży zoptymalizowanie oddechu.

Zoptymalizowanie oddechu spowoduje, że lepiej dotlenisz mięśnie, będziesz mniej zmęczony po treningu, twój puls będzie niższy a czas regeneracji krótszy.

 

ODDYCHANIE PRZEZ NOS

Jednym z podstawowych elementów treningu oddechowego jest nauczenie się oddychania przez nos, tak jak wymyśliła to natura. Oddychanie przez nos obniża puls o około 10-15% w porównaniu z oddychaniem przez usta. Również czas regeneracji po wysiłu jest o wiele krótszy kiedy oddychamy przez nos.

Plemię Tarahumara w Meksyku, którego członkowie zawsze oddychają przez nos, biegają po kilkadziesiąt kilometrów dziennie, a ich puls po przebiegnięciu dystansu maratonu wynosił zaledwie 130 uderzeń na minutę.

Antropolog Wade Davis badał rdzenne plemiona Płd. Ameryki – podczas pogoni za zwierzyną, która mogła trwać nawet kilka dni, myśliwi nigdy nie oddychali przez usta.

Scott Jurek, wielokrotny ultramaratończyk, w  książce „Jedz i biegaj” pisze, że oddycha przez nos podczas biegania, gdyż obniża to jego puls i wspomaga aktywność mózgu.

Sanya Richard-Ross na Olimpiadzie w Londynie w 2012 r, zwyciężczyni biegu na 400m, cały dystans przebiegła z zamkniętymi ustami. Cierpiałą na chorobę Behceta (układowe zapalenie naczyń małych, średnich i dużych, które współistnieje z bolesnymi owrzodzeniami skóry oraz błon śluzowych narządów płciowych i jamy ustnej, a także z zajęciem procesem chorobowym różnych narządów (stawy, oczy, układ nerwowy, przewód pokarmowy). Po kilku latach gdy nauczyła się oddychać metodą Butejki choroba ustąpiła a lekarze skomentowali ten fakt błędną diagnozą.


tlenowa przewaga wyniki sportowe

Przeczytaj więcej o programie Tlenowa przewaga – Oxygen Advantage i dowiedz się jak:

  • naturalnie poprawić swoją kondycję
  • symulować trening wysokogórski
  • poprawić skupienie
  • mieć spokojniejszy oddech i tętno po treningu
  • podnieść próg tlenowy i mleczanowy
  • mniej obciążać serce i układ oddechowy podczas treningu
  • wzmocnić swoją przeponę

tlenowa przewaga_butejkoMoże zainteresuje cię także rewolucyjna książka P.McKeown „Tlenowa przewaga” na temat oddychania w sporcie.

Z książki dowiesz się, w jaki sposób możesz:

  • zwiększać intensywność ćwiczeń, zmniejszając jednocześnie poziom wysiłku i zachowując kontrolę nad oddechem,
  • poprawić dotlenienie pracujących mięśni,
  • osiągnąć idealną masę ciała, tłumiąc apetyt w naturalny sposób,
  • poprawić poziom energii i zdolność koncentracji,
  • optymalnie wykorzystać fizjologię oddychania w sporcie,
  • ćwiczyć wstrzymywanie oddechu, które naturalnie zwiększa wydolność anarobową (beztlenową) i aerobową (tlenową),
  • wspiąć się na szczyt swoich sportowych możliwości i symulować trening wysokogórski na poziomie 5000m.n.p.m.

Wszystko to w zaledwie kilka tygodni i tylko dzięki zmianie sposobu oddychania.

 

Pierwszy w Polsce kurs instruktorski programu oddechowego, który symuluje trening wysokogórski na poziomie 5000 m.n.p.m.

 

butejko.pl_symulacja_treningu_wysokogorskiego

Czy wiesz, że nauczenie się prawidłowego oddychania pomoże ci pomóc odkryć nowy poziom sprawności fizycznej? Oddech ma wpływ zarówno na funkcjonowanie naszego ciała jak i umysłu.

Program Oxygen Advantage®  – tlenowa przewaga to:
  • naturalny doping poprzez zwiększenie produkcji hormonu EPO (erytropoteyna), który pobudza szpik kostny do produkcji erytrocytów, zwiększając transport tlenu przez krew
  • podniesienie progu mlecznowego – mniejsze odczucie zmęczenia podczas treningu,
  • większe panowanie nad umysłem w sytuacji kontrolowanego stresu,
  • wzmocnienie przepony – mięśnia wdechowego,
  • podwyższenie progu tlenowego,
  • zwiększenie wydolności fizycznej,
  • efektywniejsza wymiana gazowa,
  • większe skupienie.

Oxygen Advantage® ( tlenowa przewaga) to autorski program stworzony przez światowej sławy autorytet w dziedzinie oddychania. Patryk McKeown na podstawie solidnej naukowej wiedzy opracował zestaw ćwiczeń, który poprawia wyniki sportowe i symuluje trening wysokogórski.

 

Niezależnie od tego dopiero zaczynasz przygodę ze sportem, jesteś weekendowym wojownikiem, który przebiega 5-10km  czy też zawodowym sportowcem szukającym technik poprawiających wyniki sportowe – program Oxygen Advantage® zrewolucjonizuje twój trening.


Czego możesz oczekiwać od programu Oxygen Advantage®?

W przypadku sportu rekreacyjnego:

  • mniejsza zadyszka, by bardziej cieszyć się sportem
  • głębszy sen, więcej energii
  • większa koncentracja i spokój umysłu
  • lepsze dotlenienie ciała

Jeśli jesteś zawodowcem:

  • symulacja treningu wysokogórskiego – poprawa zdolności transportu tlenu
  • późniejsze występowanie objawów zmęczenie
  • lepsze dotlenienie ciała
  • lepsze przygotowanie mentalne
  • dodatkowe obciążenie podczas treningu, które wzmacnia mięśnie oddechowe

Odczuj korzyści treningu wysokórskiego (5000 m.) już po tygodniu praktyki!

Zapisz się na pierwszy kurs instruktorski Oxygen Advantage  (Tlenowej przewagi)  w Polsce!

 

tlenowa przewaga kurs instruktorski


tlenowa przewaga_butejkoMoże zainteresuje cię także rewolucyjna książka P.McKeown „Tlenowa przewaga” na temat oddychania w sporcie.

Z książki dowiesz się, w jaki sposób możesz:

  • zwiększać intensywność ćwiczeń, zmniejszając jednocześnie poziom wysiłku i zachowując kontrolę nad oddechem,
  • poprawić dotlenienie pracujących mięśni,
  • osiągnąć idealną masę ciała, tłumiąc apetyt w naturalny sposób,
  • poprawić poziom energii i zdolność koncentracji,
  • optymalnie wykorzystać fizjologię oddychania w sporcie,
  • ćwiczyć wstrzymywanie oddechu, które naturalnie zwiększa wydolność anarobową (beztlenową) i aerobową (tlenową),
  • wspiąć się na szczyt swoich sportowych możliwości i symulować trening wysokogórski na poziomie 5000m.n.p.m.

Wszystko to w zaledwie kilka tygodni i tylko dzięki zmianie sposobu oddychania.

 

 

Zobacz również pozytywny wpływ metody Butejko na: